„SÅ‚owa kluczowe” – wyrażenie to oznacza sÅ‚owa, które wpisujÄ… internauci w wyszukiwarkach aby otrzymać pożądanÄ… informacjÄ™. PojÄ™cie to dotyczy sÅ‚owa lub ukÅ‚adu sÅ‚ów, tzw. frazy, najtrafniej opisujÄ…cego tematykÄ™ strony internetowej. Warto pamiÄ™tać także o tym, że w przypadku produktów i usÅ‚ug promowanych w Internecie, niekoniecznie muszÄ… to być sÅ‚owa najlepiej opisujÄ…ce dany przedmiot czy dziaÅ‚alność. Tak wiÄ™c również w tej dziedzinie warunki dyktuje klient, czyli internauta. Do osiÄ…gniÄ™cia sukcesu potrzeba znacznej dozy elastycznoÅ›ci. Należy dostosować siÄ™ do zachowaÅ„ klienta, zamiast oferować mu rozwiÄ…zania, być może lepsze, ale takie, z których nie skorzysta.
Sytuacji z caÅ‚Ä… pewnoÅ›ciÄ… nie uÅ‚atwia fakt, że w Polsce nie ma danych na temat popularnoÅ›ci różnych zapytaÅ„ w wyszukiwarkach, dostÄ™pnych publicznie . Za granicÄ… narzÄ™dzie takie posiadajÄ… specjalizujÄ…cy siÄ™ w tej dziedzinie http://www.wordtracker.com czy http://www.overture.com.
Zawarte tam dane, nie odnoszÄ… siÄ™ bezpoÅ›rednio do polskich warunków. Dobór wÅ‚aÅ›ciwych, dla danej strony, sÅ‚ów kluczowych, nie zawsze jest tak oczywisty, jak mogÅ‚oby siÄ™ wydawać na pierwszy rzut oka. Warto skorzystać z pomocy osoby doÅ›wiadczonej w pozycjonowaniu stron, która czÄ™sto lepiej dobierze sÅ‚owa kluczowe niż wÅ‚aÅ›ciciel strony.
Odpowiedni dobór sÅ‚ów kluczowych, a nastÄ™pnie wypozycjonowanie strony w wyszukiwarce zwiÄ™ksza znaczÄ…co ruch użytkowników na stronie, jest też jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania strony www.
Dobór odpowiednich fraz kluczowych wymaga znajomoÅ›ci rynku, treÅ›ci strony, zachowaÅ„ użytkowników. Najlepszym sposobem okreÅ›lenia wÅ‚aÅ›ciwych i najbardziej efektywnych fraz jest zbadanie ruchu z wyszukiwarek na stronÄ™ www. Badanie to pokaże jakich sÅ‚ów kluczowych najczęściej używajÄ… Internauci docierajÄ…cy do Waszej strony.
Przykład:
Dla podstrony, którÄ… wÅ‚aÅ›nie czytasz, najbardziej optymalne frazy to "sÅ‚owa kluczowe", "sÅ‚owo kluczowe", "frazy kluczowe", "fraza kluczowa". Użycie sformuÅ‚owaÅ„ takich jak "sÅ‚owa" czy "frazy" byÅ‚oby bÅ‚Ä™dne, ponieważ frazy te majÄ… szerokie znaczenie i nie sÄ… bezpoÅ›rednio zwiÄ…zane z pozycjonowaniem. Koszty, które przeznaczylibyÅ›my na wypozycjonowanie tej strony dla tych fraz, zostaÅ‚yby w dużej mierze przeznaczone na nieefektywny, czyli nie przynoszÄ…cy wymiernych korzyÅ›ci w postaci sprzedaży, ruch na naszej stronie. ZajrzaÅ‚yby tu osoby szukajÄ…ce np.: fraz muzycznych czy sÅ‚ów bliskoznacznych.
Możemy stworzyć drugÄ… listÄ™ fraz bardziej precyzyjnych, ale Å‚atwych do pozycjonowania - dla tej podstrony mogÄ… to być "dobór sÅ‚ów kluczowych", "dobór fraz kluczowych", "dobór sÅ‚ów", "analiza sÅ‚ów kluczowych" i wszelkie ich kombinacje. Wypozycjonowanie strony na takie frazy spowoduje mniejszy ruch niż w przypadku „frazy”, ale trafiÄ… tu przede wszystkim ci internauci, którzy sÄ… zainteresowani pozycjonowaniem strony, a wÅ‚aÅ›nie na internautów zainteresowanych oferowanym przez nas produktem najbardziej nam zależy.
W jaki sposób można znaleźć sÅ‚owa kluczowe dla okreÅ›lonej strony WWW? Po pierwsze – należy okreÅ›lić branżę, w jakiej dziaÅ‚amy. SÅ‚owa kluczowe muszÄ… być z niÄ… niewÄ…tpliwie zwiÄ…zane. Jeżeli sÅ‚owa kluczowe bÄ™dÄ… odbiegaÅ‚y znaczÄ…co od tego, co zawiera witryna internetowa, istnieje niebezpieczeÅ„stwo potraktowania jej przez wyszukiwarkÄ™ jako spam.
W pierwszej kolejnoÅ›ci należy wyselekcjonować sÅ‚owa i wyrażenia zwiÄ…zane z dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… firmy, czyli z jej branżą. NastÄ™pnie należy pomyÅ›leć nad tym, jakie frazy sÄ… najbardziej zyskowne, czyli wedÅ‚ug których pozycjonowanie przyniesie najlepsze efekty i najwiÄ™ksze zyski. Ostatecznie dobór sÅ‚ów kluczowych musi być jak najbardziej zbliżony do tych, którymi bÄ™dzie najczęściej posÅ‚ugiwać siÄ™ w wyszukiwarkach potencjalny internauta.
Najlepiej, gdy słowa kluczowe są łatwe w procesie promowania strony WWW, a jednocześnie będą przynosić największe zyski.