B2B (Business To Business) - relacja miÄ™dzy firmami obejmujÄ…ca: przygotowanie ofert, realizacje zamówieÅ„, wystawianie dokumentów zwiÄ…zanych z transakcjami, marketing.
BANNER– szeroki, poziomy pasek sÅ‚użący jako reklama internetowa. TreÅ›ci prezentuje gÅ‚ownie w formie animacji (Flash lub GIF). Bannery zawiera zwykle link odsyÅ‚ajÄ…cy do strony reklamowego produktu.
BAZA DANYCH - zbiór danych zarzÄ…dzany przez okreÅ›lony system. System zarzÄ…dzania danymi pozwala na dostÄ™p do informacji. Przeważnie przechowywane sÄ… bazy danych tekstowych i liczbowych, ale jest już możliwe gromadzenie danych typu: grafika, muzyka itp.
BUTTON -reklam internetowa o mniejszy rozmiarach niż banner.
CLIC – przekierowanie użytkownika na okreÅ›lonÄ… stronÄ™ poprzez klikniÄ™cie na reklamÄ™ lub link
CLIC THROUGH RATE (CTR) – gÅ‚ówny miernik skutecznoÅ›ci reklamy internetowej. Pokazuje odsetek internautów, którzy kliknÄ™li na reklamÄ™ danego produktu i zostali przeniesienie na inna stronÄ™
COST PER MILLENIUM/COST PER THOUSAND (CPM/CPT) – wytyczne cenowe reklamy internetowej. CPM szacuje wartość (cenÄ™) wyÅ›wietlenia 1000 odsÅ‚on okreÅ›lonej reklamy.
COOKIE (dosÅ‚. ang. “ciasteczko”) - krótki tekst informacyjny, wysyÅ‚any przez serwer oglÄ…danej strony. Stosowany gÅ‚ównie w przypadku liczników, sklepów internetowych, sond i stron wymagajÄ…cych logowania.
COST PER ACTION (CPA) - należność pobierana za zarejestrowane siÄ™ np. zÅ‚ożenie zamówienia, zapisanie siÄ™ na listÄ™ wykonane w ramach prowadzonej kampanii reklamowej.
COST PER CLICK (CPC) – opÅ‚ata za jednorazowe klikniÄ™cia w reklamÄ™.
CONVERSION RATE (CR) – sposób okreÅ›lania procentu pożądanych zachowaÅ„ internatów w okreÅ›lonej sytuacji
DNS (ang. Domain Name System) - zbiór serwerów oraz protokóÅ‚ komunikacyjny umożliwiajÄ…cy zamianÄ™ adresów używanych przez internatów na adresy zrozumiaÅ‚e dla sieci komputerowej.
DOMENA INTERNETOWA – adres, który wpisuje siÄ™ w przeglÄ…darce www, by przejść do danej strony. Domena internetowa umożliwia także korzystanie z poczty elektronicznej. Domena internetowa, poza serwerem wirtualnym jest absolutnie niezbÄ™dnym elementem, koniecznym do uruchomienia strony internetowej.
EKSTRANET (Extranet) – poÅ‚Ä…czenie minimum dwóch sieci intranetów, w celu udostÄ™pnienie wÅ‚asnych zasobów informacyjnych dla pracowników danej firmy oraz jej klientów dla lepszej wspóÅ‚pracy.
E-MAIL -jedna z najpopularniejszych usÅ‚ug internetowych, pozwalajÄ…ca na przesyÅ‚anie wiadomoÅ›ci tekstowych, zdjÄ™cia, obrazków oraz dokumenty.
FAQ (Frequently Asked Questions) – zbiór odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczÄ…ce okreÅ›lonej strony internetowej.
FLASH - technologia tworzenia plików animacyjnych, opracowana przez Macromedia. Stosowne gÅ‚ównie w reklamach lub do uatrakcyjnienia witryny internetowej.
GIF (ang. Graphics Interchange Format) – niewielki plik graficzny, używany przy reklamach lub stronach internetowych.
GEOTARGETING - system zezwalający na nadawanie reklamy, zależy od miejsca zamieszkania z jakiego użytkownik podłącza się do internetu, określany na podstawie adresu IP internauty.
HOSTING - udostÄ™pnianie przez dostawcÄ™ usÅ‚ug internetowych zasobów serwerowni, oddanie do dyspozycji konkretnÄ… część dysku twardego. ObjÄ™tość ta sÅ‚uży do przechowywania plików, w których znajduje siÄ™ treść stron internetowych. Hosting to także udostÄ™pnienie przestrzeni dysku jako miejsca dla plików ze skrzynek mailowych.
HTML (ang. HyperText Markup Language) - gÅ‚ówny jÄ™zyk programistyczny, opart na znacznikach, używany przy tworzeniu stron internetowych.
INTERNET – Å›wiatowa sieć komputerowa, Å‚Ä…czÄ…ca wszystkie komputery do niej podÅ‚Ä…czone bez wzglÄ™du na miejsce zalogowania
INTERSTITIAL - reklama internetowa, ukazująca się w oddzielnej karcie przeglądarki przed załadowaniem właściwej strony internetowej.
INTRANET - sieć komputerowa liczÄ…ca przeważnie kilka komputerów (np. w firmie), pozywajÄ…ca na korzystanie z usÅ‚ug internetowych.
IP (adres IP) – indywidualny numer wszystkich urzÄ…dzeÅ„ sieciowych
JPG (*.jpg, *.jpeg) – jedne z najczęściej użynanych formatów graficznych przy tworzeniu stron internetowych. Metoda JPG pozwala uzyskać bardzo dużą kompresjÄ™ obrazu, nawet 20:1 kosztem zaniku niektórych elementów, przeważnie niewidocznych.
LINK / HYPERLINK (Å‚Ä…cze, hiperÅ‚Ä…cze) – element nawigacyjny pozwalajÄ…cy na przemieszczanie siÄ™ pomiÄ™dzy stronami i podstronami internetowymi lub dokumentami.
MAILING – elektroniczna reklama internetowa, dziaÅ‚ajÄ…ca na zasadzie przesyÅ‚ania listów reklamowych do wÅ‚aÅ›cicieli darmowych skrzynek mailowych.
MEDIAPLAN - plan skorzystania z witryn w kampanii reklamowej, zawierający temat wartości techniczne reklamy (rozmiar, waga, format), cenę oraz prognozowaną efektywność przeprowadzonej kampanii reklamowej.
MEDIALAYER (top layer, floating ad) - interaktywna forma reklamy, w oknie przeglÄ…darki internauty pojawia siÄ™ grafika, poruszajÄ…ca siÄ™ w dowolny sposób na witrynie.
METEOTARGETING - system umożliwiający emitowanie reklamy zależnie od aktualnej pogody, oparty na bieżących informacjach meteorologicznych
NEWSLETTER - elektroniczna biuletyn, przesyÅ‚any okresowo drogÄ… mailowÄ… do prenumeratorów.
POP-UP / POP-UNDER - (z ang. tzw. "wyskakujÄ…ce okienko") – reklam internetowa, polegajÄ…ca na automatycznym wyÅ›wietlaniu nowego okna o okreÅ›lonej treÅ›ci w przeglÄ…darce internetowej
PRZEGLÄ„DARKA – program umożliwiajÄ…cy serfowanie po stronach internetowych (Microsoft Internet Explorer, Mozilla Firefox, Opera, Netscape, Safari)
PAKIET KONT E-MAIL – podstawowa część hostingu, dziÄ™ki czemu można odbierać i wysyÅ‚ać poczta e-mailowÄ…
REKOMENDAJE MEDIALNE – zbiór witryn internetowych przeznaczonych do realizacji okreÅ›lonej kampanii reklamowej wraz z uzasadnieniem i celowoÅ›ciÄ… ich wyboru.
SKY-SCRAPPER – pionowa reklama internetowa przeważnie w formacie flash, gif lub jpg, znajduje siÄ™ w lewej lub prawej kolumnie serwisu internetowego.
SPAM - elektroniczne listy przekazywane do właścicieli skrzynek mailowych bez ich wiedzy i akceptacji.
SERWER WIRTUALNY – wyodrÄ™bniana cześć specjalnego komputera, jego wydajność i moc jest zdecydowanie wiÄ™ksza niż w zwykÅ‚ych komputerach. Na serwerze zapisane sÄ… pliki strony internetowej (dokumenty, zdjÄ™cia).
TARGETING - emitowanie reklamy dla określonego użytkownika, ponadto system może wyświetlać reklamy o danej porze dnia i konkretne dni tygodni.
TCP/IP - protokóÅ‚ komunikacyjny umożliwiajÄ…cy Å‚Ä…czenie komputerów za poÅ›rednictwem sieci.
UNIKLANY UÅ»YTKOWNIK (Unique User) – użytkownik korzystajÄ…cy w konkretnym obrÄ™bie czasowym z okreÅ›lonego serwisu internetowego (prawdopodobna liczba internautów przeglÄ…dajÄ…cych danÄ… witrynÄ™).
WYSZYKIWARKA INTERNETOWA - program bądź strona internetowa, umożliwiające internautom sprawne odnalezienie informacji w sieci.